Ny sele & vaccinering!
Teddie var i "akut" behov av en ny sele men utbudet här i stan är verkligen dåligt, till sist hittade vi en sele i rätt storlek och i den modell som vi sökte, inte så snygg kanske, men den får duga tillsvidare! Idag har han också varit till veterinären för vaccinering, till en ny veterinär denna gång som finns lite närmare, fint skötte han sig ändå, lite jobbigt tyckte han nog själva vaccineringen var men det gick, denna veterinär hade börjat med ett nytt slags kennelhostavaccin som främst bara finns i södra Finland än så länge, detta är starkare och effektivare och skulle ges med slang genom näsan! Så idag blir det ingen agilityträning, de närmaste dagarna, eller iallafall idag ska han inte anstränga sig alltför mycket.
Stina

Jag tycker den såg rätt så fin ut! :)

Emma

Svar: Aska äter redan färskfoder. Om du vet något som jag inte vet om hur man utreder allergi så får du gärna upplysa mig :) Jag tycker inte heller om RC och jag vet att veterinärer inte är så pålästa om foder men jag ser detta inte som en permanent lösning, planen är ju att sedan gå tillbaka till det hon äter nu om det inte visar sig att det innehåller något som hon är allergisk mot. Vi vet inte om det är foderallergi eller allergi mot något annat.

Emma

Svar. Men det är ju DET vi håller på med. Men enligt veterinären (denna och flera andra) måste man först utesluta foderallergi för pricktest är inte helt tillförlitliga.

Och pengarna är inget problem för mig, det är inte för att jag är snål som jag gör som veterinären säger.

Emma

Svar: Skulle det gå att kolla upp vad det var bara med ett blodprov så skulle jag göra det hellre. Men som sagt så går inte det utan att först ha uteslutit foderallergi. Alternativ finns det men det är väl ett annat veterinärfoder i sådant fall såsom t.e.x Hills och i mina ögon är det minst lika dåligt. Torrfoder ö.t.h är i min mening väldigt dåligt, sen finns det såklart bättre varianter.

Det kan ju vara så att om det är foderallergi så kanske det är ngn av proteinkällorna hon reagerar på. VoH som Aska får innehåller ju både nöt och kyckling, det kan ju vara så att hon är allergisk mot kyckling eller nöt.

C.J.

Tycker den selen ser käck ut! Är det silvriga reflexer?

Emma

Det fungerar inte på samma sätt som på människor när man utreder allergi. Stickprov kan man som sagt göra men det är inte tillförlitligt på samma sätt som hos människor.

Dannielle

En slang i näsan låter inte alls mysigt juh! :(

Emma

Svar: Jag tror inte att det är någon sorts spannmål hon reagerar på då hon äter ett foder som är helt fritt från spannmål. Torrfoder är enligt mig inget bra alternativ ö.t.h sen finns det såklart dom som är lite bättre men fortfarande inte bra enligt mig. En hund ska inte äta torrfoder dom är inte skapta för den sortens föda helt enkelt men det är ju min åsikt :)

Hon har ätit foder som bestått av lamm och gris förr och har kliat sig lika mycket oavsett vad hon ätit. Att hålla på och experimentera med massa olika torrfoder som inte ens är anpassade för ändamålet är inget jag är intresserad av då jag inte tror att det kommer ge något. Förutom möjligen ännu längre tid då hon får äta ett dåligt foder. Jag önskar att det var så lätt som du får det att framstå men jag tror tyvärr inte att det är det :/

Jag tror inte att det är foderallergi men om man måste utreda det först så ser jag inte att jag har så mycket val än att göra det.

Alexandra

Tycker selen är ganska snygg! Men kan inte du beställa online om du vill ha färger osv. tex. Hurtta selarna är ju färgglada! Jag skulle tippa på att Teddie kanske är en storlek 80 :)

Emma

Svar: Ja kanske är det så. Men jag tror inte jag missuppfattade ditt senaste svar, jag tar inte det du skriver som otrevligt alls. Jag förstår att du bara vill "hjälpa" men jag tror däremot inte att dina förslag om att prova andra typer av torrfoder som inte är till för en eliminatiosdiet är så bra. För det kommer nämligen inte säga något, för att en eliminationsdiet ska vara just en eliminationsdiet så ska man ge hunden mat av en proteinkälla som den aldrig förr stött på eller ge den foder där innehållet är hydroliserat så hunden inte "känner" igen det.

Att då prova att ge torrfoder (som visserligen har bättre innehåll än RC och Hills) men som ofta har flera proteinkällor och innehåller även utöver det kanske andra ämnen är inget som fungerar vid en eliminationsdiet. Därför skulle det inte fungera att göra som du föreslog och prova med andra torrfoder som inte är anpassade till ändamålet.

Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra än, just nu lutar det åt en hamlagad diet bestående av t.e.x hästkött, älg, hjort, men bara en av dessa ska se vilken som är lättast att få tag på. Dessa proteinkällor har hon inte stött på tidigare. Jag håller helt med dig om att RC är ett riktigt dåligt foder men som du kanske förstår så hjälper det inte att testa t.e.x Brit Care som du föreslog även fast det är nästan spannsmålsfritt :)

C.J.

Okej! Ja, men det är ju perfa! Sele och reflex"väst" i ett. =)

Erika

Fly är ingen blandning utan renrasig bc. Hon vallar ju ca 3 ggr/v och det borde räcka för en 10mån liten tjej. Hoppas att hon landar i sig själv efter löpet.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress