Snötroll ♥


"Hej på dig, kompis!"

"Hallå, jag vill ut med sparken!"

Idag har det verkligen snöat och det verkar inte sluta än på ett bra tag iallafall, Teddie har varit ute och busat runt i snön och sedan tog vi en promenad i yrvädret. Och när vi kom in hade han snöklumpar ända upp till magen, ett riktigt snötroll.
Hanna

Haha, gud sån gullig hund du har! :)

Hanna

Sv. Heheh, det måste jag nog säga att dom är också (a)

Förresten, måste säga att hela din blogg är skitsnygg!

Anna @ Rocktassar

Hej, tack för din kommentar! :)



Vilken sötis du har! Trevliga inlägg, ska läsa vidare lite :)

Sandra

Åhh vilka härliga bilder. Blir lite avis på din myssnö du har. Vi har haft regn och rusk hela dagen. Ingen snö här inte.



Vad har du för kamera?

Sandra

Åhh vilka härliga bilder. Blir lite avis på din myssnö du har. Vi har haft regn och rusk hela dagen. Ingen snö här inte.



Vad har du för kamera?

Sandra

Åhh vilka härliga bilder. Blir lite avis på din myssnö du har. Vi har haft regn och rusk hela dagen. Ingen snö här inte.



Vad har du för kamera?

Sandra

Åhh vilka härliga bilder. Blir lite avis på din myssnö du har. Vi har haft regn och rusk hela dagen. Ingen snö här inte.



Vad har du för kamera?

C.J.

Hihi, vilka härliga bilder på Teddie. Jag längtar efter snön och enligt väderleksrapporten så ska det snöa här om en vecka. Men man vet ju aldrig, det kan ju ändra sig...

Sandra

Ok, många som har såna kameror. Har du extern blixt till eller hur har du fått till belysningen så bra?

Sandra

Är jättesugen på en extern faktiskt. Har du några tips?

Sandra

Ok, men den duger ser jag så underbara bilder du har :) Får leta lite och se vad som finns ute nu

Ebba och Tilda

Jättefina bilder! Vi vill också ha snö...! Kan du inte ta och skicka ner lite hit till Gbg? ;)

erika

och vi får bara regn.. orättvist ;)

Jenny & Kex

Åh, du tar alltid så fina bilder!!



sv; ja visst kan jag hjälpa till alltid!! :D Hur är det han gör? springer han ut och tar den men sen så släpper han den på vägen eller kommer han inte in med den alls?? :)

linnea

Vilket charmtroll!



Sv: Är det farten som är långsam in mot dig eller? I så fall gäller det att få honom att tänka att det är roligt att komma in till dig med apporten (lättare sagt än gjort ;)). Ladda upp med roliga eller goda belöningar och gör precis som när man vill få upp farten till inkallningen, alltså kasta belöning bakom dig när han kommer emot dig. Men tänk på att markera att han är duktig när han kommer mot dig MED apporten i munnen genom ett klick/ett bar eller hur du nu gör innan du kastar belöningen bakåt. Är det så att han överhuvudtaget inte vill komma mot dig så får du göra dig rolig och springa ifrån honom och belöna massor när han kommer med apporten till dig. Snygga ingångar kan man träna sedan eller separat (som jag gör för tillfället). Hoppas det hjälpte något. Finns säkert andra sätt också men såhär tror jag att jag skulle göra. :)

emelie & berit

hihi, troll var rätt ord! ;)



hon är sju år så hon är ju tyvärr inte helt ung längre heller även om en dalmatiner brukar hålla längre än så. men jag hoppas också det blir bättre snart. det måste det.

Jenny & Kex

sv; Jag tycker det låter som om han inte riktigt har någon målbild när han ska tillbaka in till dig. Jag skulle skita i att jobba med ingångarna nu och bara tänka att han ska få en ordentlig målbild. Jag skulle göra så att så fort han griper apporten så springer du som bara den åt andra hållet med en leksak beredd i fickan. Sen när han kommer ifatt dig så drar du säger du t.ex. 'varsågod' och så kampar du med honom eller kastar iväg en boll. Det var såhär jag gjorde med Kex :) Kom ihåg att ALLTID belöna! :)

Natta & Lotus

Tack så mycket!

Såg lite på dina video klipp, vad duktiga ni är :)



Kram Natta & Lotus

Jenny & Kex

sv; fortsätt göra så även när du inte går på kursen tills du är helt säker på att han ger allt. Då kan du börja springa kortare sträckor och sen tillsist bara t.ex. kasta bollen bakåt när han är någon meter ifrån och sen när han är helt säker på det kan du börja kräva ingångar också innan han får bollen. Men det här kan ta ett tag. Tänk på att inte gå för snabbt fram! ;) :)

linnea

Jag läste en sak nyss i min lydnadsbok som låter väldigt logiskt och kanske fungerar. Det verkar som han tycker apporten är jätterolig, vilket låter bra. Men egentligen är det belöningarna han ska jobba för. Kanske ska du börja med att träna ingångar trots allt och vänta med att kasta ut den. Lägg den på marken och låt han ta den och komma till dig. När han förstått att han får belöning hos dig kan du börja kasta korta sträckor.



Förstår inte varför jag inte tänkte på detta innan, jag har nämligen samma problem med Coco. Hon kommer visserligen men släpper den gärna innan hon kommer in till mig. Sedan vi började träna på ingångar i måndags blev det bättre (har dock inte testat med att kasta än). Sen kan du ju springa bakåt eller kasta leksak bakåt om du vill ha upp farten.



linnea

Tror nog både att springa, kasta leksak bakåt och att börja i andra delen av momentet, dvs med ingångarna, fungerar mer eller mindre. Testa och se vilket som ungerar bäst för er.

Jenny & Kex

Kom på en sak till du kan göra! Du tränar bara själva delen där han springer in till dig. Du lämnar honom och så går du och bollar lite med apporten och lägger den kanske 10m ifrån honom och så fortsätter du framåt 10m ifrån apporten. Sen så ger du honom apportkommande och så springer du /kastar boll eller vad du nu vill göra :)

Sofia

Vilka härliga snöbilder! Alf säger hej :)

Sandra

Oj vilken fin lagotto och vilken fin blogg du har :-)

Mirja

Vilken sötnos:)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress