Lydnadsprojektet

Deltar ju i ett lydnadsprojekt som är ordnat av Jenny & Kex och idag skall den första delen läggas upp på de deltagandes bloggar, så idag kommer då platsläggandet komma upp. Här är mitt lilla bidrag, tyvärr blev den här filmen av det första momentet rätt kort, men har inte riktigt haft tid att göra en ordentlig film när jag varit sjuk, men den får duga, försökte iallafall visa lite hur jag gör när jag tränar platsliggandet, brukar gå runt hunden rätt mycket, gå/springa ifrån honom och kasta saker, brukar köra med omvänt lockande också när jag tränar platsliggande.

 

För att läsa mer om lydnadsprojektet, gå in på Jennys och Kexs blogg :)

Sofia

Sv: Hur lång tid tog det för er innan Teddie slutade dra nästan helt?

I cirka 2½ månad har vi kört med stanna och invänta slakt koppel-metoden blandat med att vända om. Han fattar ju att det inte lönar sig att dra, men går ändå nära "kanten" så att säga :/ han förstår väl snart, hoppas jag.

Sofia

Sv: Hmm, jag vill ju verkligen att han ska sluta så han får aldrig någonsin dra. Har ju mamma som låter honom dra hursomhelst på morgonen när hon går... måste vara det. Hade inte tänkt på det, trodde bara att han skulle tro att henne kan man dra i kopplet med men inte mig ;/

Tack igen! Haha, känner mig som en liten lärling eller något. Vart får du reda på all information om man får fråga? Går du gymnasiet nu förresten? :)

Sofia

Sv: Aha, okej!

Det hade jag ingen aning om att man gjorde där, men vad vill du jobba med sen? :)

Sofia

Sv: Nä, det är svårt att veta! :/

Rebecca

Vilken rolig idé med lydnadsprojekt, bra som motivation.



Vad duktiga ni är! :)

Christina

Din söta lagotto såg vid en första anblick ut som puli-Bobo;) Lycka till med ditt lydnadsprojekt!

Petra

Vad skoj med ett lydnadsprojekt! Det kommer säkert att gå jättebra! Lycka till!

Ebba och Tilda

Fin film! Jag tänkte på två saker. Det ena kanske du redan gör men träna också utan några som helst störningar, när det bara är tiden som går och du står helt stilla. För de tär ju så det förhoppningsvis kommer vara på tävling. Jag glömde bort att träna så och körde bara massa störningar. När vi tävlade tröttnade han då ganska snabbt eftersom det inte kom någon störning :)



Den andra saken är att du belönar uppifrån, då får han ju en dragning uppåt fast du vill att han ska ligga kvar. Jag hade nog lagt en godis på marken istället :)



Annars var det ju jättefint, han verkar så himla rolig att jobba med!

Ebba och Tilda

Misstänkte att det var så det låg till ;) Har ni planerat någon tävling i framtiden? :)

Sofia

Sv: Men usch, vad kallt! Har en lagotto två lager päls förresten?

Jenny & Kex

Tycker det va bra! Fint läggande och sättande! :)

Jag tänkte på en sak. Jag hörde inte om du sa någonting när du gick ifrån honom eller inte men jag såg att du använde händerna. Sånt brukar itne jag tänka på att jag gör men vill bara att du ska veta att det räknas ju som DK på tävling och ger minus poäng ;).

Sen skrev Ebba det där om att bara stå och låta tiden gå också, det är också viktigt. Men jag tycker det ser finfint ut jag!! :D

Sofia

Sv: Det var precis så jag menade! :)

linnea

Ser fint ut! Fortfarande avundsjuk på läggandet och sättandet ;) Ebba, Tilda och Jenny har redan sagt det enda jag kunde komma på. Förstår dock att du inte ville stå i flera minuter och bara vänta, är ju rätt kallt ute :)

C.J.

Det ser jättefint ut! Har du börjat med lite svårare störningar?

C.J.

Äsch, det där lät ju jättedrygt. Jag menar bara att det ser ut som att han fixar störningarna ganska lätt.

Malin

Ser bra ut, han ligger ju jättefint. Omvänt lockande brukar göra susen =)

Ebba och Tilda

Så spännande :) ja vi har tävlat en del, främst lydnad men också lite bruks och rally. Det är så himla kul att tävla! :) nästa tävling satsar vi på att få vårat lp1 :)

Nathalie & Pelle

Sv: Har du tittat på non-stop selarna? För de fanns i väldigt många storlekar, en som knappt Pelles nos fick plats i till och med ;)



Jag har lagt upp bilder på min blogg nu :)

Nathalie & Pelle

Sv: Dom i juraffären tyckte att den satt bra!

Den slutar på rumpan i stället för på ryggen!



Det är liksom längden på selen som är "problemet" för att den sitter bra på bröstet och under magen!

Ebba och Tilda

Det kommer ni säkert klara :) har du tränat tillsammans med andra hundar någon gång? Till exempel på en brukshundklubb? Det kan vara ganska svår störning annars, Pelle tycker det är jobbigt. Ett annat tips är att åka in till stan och träna där det finns mycket ljud och människor :)

Ebba och Tilda

Jaha, men då tror jag inte det blir några problem :) om ni bara kommer dit i tid och kan gå en promenad i området eller så tror jag inte det kommer störa honom :)

Nathalie & Pelle

Sv: Ja att testa är nog det bästa! :)

Anna

TAck! Vilket härligt tips jag fick när jag såg på din video. Verkar vara en kul grej lydnadsprojektet

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress