Ja, min hund får!



Allt för ofta läser eller hör jag om hundar som inte får ha närkontakt med sina hussar/mattar, som inte får sitta eller ligga i knät, som inte får vara i sängen och som absolut inte får sitta på en själv eller fysiskt sett vara på en högre höjd än en själv, små barn som måste lyftas upp över hunden när hunden är i närheten, allt för att vara högre på den s.k "rangskalan" som inte existerar, som om hunden vore något elakt monster som försöker ta över världen.

Min hund däremot, han är just det, en hund och han får!

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Jag tycker också att snacket om "rangskala" är larv! Pelle får sitta/ligga i mitt knä (vilket han älskar) och sjävklart vara i sängen, inte har han försökt "klättra i rang" :p

Sv: Haha, gulligt, Pelles mittbena blir alltmer synlig ju mer skägg han får nästan, haha det är som att det tynger ner på båda sidorna ;D

2012-02-02 @ 20:59:21
URL: http://teampaw.se/
Postat av: Nathalie

Sv: Precis!

Ibland undrar man vad människor får sina teorier ifrån :p

2012-02-02 @ 21:09:17
URL: http://teampaw.se/
Postat av: Sofia Åkerfeldt

tack så mkt för din kommentar! Selma hälsar tack för grattiset:)

2012-02-02 @ 21:26:45
URL: http://sofiablogg.wordpress.com
Postat av: Evelina & Marvin

Jag tycker det är löjligt att behöva känna att man måste vara högre upp än vad hunden är. Så länge hunden inte visar att den "regerar" hela sängen så tycker jag själv att det är okej att den får vara där. Jag tycker det är så mysigt att somna med en vovve bredvid sig om natten :D <3

2012-02-02 @ 22:19:50
URL: http://vovvelina.blogg.se/
Postat av: cassi

min hund också!

2012-02-02 @ 22:34:41
URL: clexie.wordpress.com
Postat av: Linn

Instämmer till fullo! De som tror på allt dominanstjafs, rangskala osv lever i fel tidsepok - och de verkar heller inte använda sitt sunda förnuft! Min älskling sitter o ligger var han vill, även om det så är på ryggstödet i soffan eller i mattes ansikte :P. Bevare mig väl vilken dominant hund jag måste ha, att hans ens VÅGAR ligga och sova högre upp än mig!

2012-02-02 @ 23:00:41
URL: http://westiensixten.blogg.se/
Postat av: Nathalie & Pelle

Sv: Jasså, vad härligt :)

Får nog ta och göra det då!

2012-02-03 @ 07:28:22
URL: http://teampaw.se/
Postat av: Emelie och Kelly

Min hund leker med småbarn, sover i säng och soffa :) inte har vi fått problem :)

Sv: tack så mycket! Har vart inne på din blogg också, fin!

2012-02-03 @ 07:35:02
URL: http://lovekelly.se
Postat av: P.S Hundar

Här får inga hundar vara i säng och soffa, det blir sandigt, päls och nu även blött.
Självklart får våra hundar närkontakt för det, så där behöver man inte dra alla över en kam, vi kan även bjuda upp våra hundar i soffa/säng när vi anser att dom är torra och rena för det, för vad gör att dom måste vara där när vi kan komma ner till dom.
Beroende på hur man ser på rang och dominans så finns det mellan människa och hund, även om vi också hade sagt motsatsen om vi bara haft Flatt, Border Collie, Sheltie och Chihuahua. Men nu har vi en sådan hund som visar allt på ett annat sätt, mer urtyp, Malamuten.

2012-02-03 @ 07:40:42
URL: http://pshundar.se
Postat av: erika

Sänghund är det mysigaste som finns! <3

2012-02-03 @ 08:18:55
URL: http://tollarbusen.blogg.se/
Postat av: Jenny & Kex

Vad löjligt jag tycker sånt där är! Enligt mig är det en självklarhet att hunden ska få vara nära, sitta i knät och gosa. Hur ska man annars få det är speciella bandet mellan hund och förare om dom knappt rör vid varandra? Sen kanske man inte vill ha hund i möblerna pga av vissa saker men det går ju lika bra att man själv går ner till hundens nivå och sätter sig och gosar på golvet.
Själv har jag alla tre hundarna i sängen men dom vet sin plats i alla fall ;)

2012-02-03 @ 09:05:10
URL: http://posiitiv.blogg.se/
Postat av: P.S Hundar

Försökt hittat den där forskningen du skrev om, men inte hittat någon, har du någon länk eller källa?

2012-02-03 @ 09:39:05
URL: http://pshundar.se
Postat av: Jenny & Kex

sv; åh, det är så jobbigt och tråkigt att vara sjuk! Krya på dig!!! :)

2012-02-03 @ 10:10:07
URL: http://posiitiv.blogg.se/
Postat av: kirre

tack så mycket!!
Desamma får jag säga, åh n lagotto,. de är inte allt för vanliga!! verkar vara en helt underbar hund i vartfall :)

2012-02-03 @ 10:14:35
URL: http://kirreflickan.blogg.se/
Postat av: P.S Hundar

Tack för dina länkar, men vi verkar inte se dominans på samma sätt :)
Vi kommer skriva om hur vi tycker senare men vi tycker nog inte mer annorlunda än någon annan mer än att vi ser dominansen på annat sätt :)

2012-02-03 @ 11:24:02
URL: http://pshundar.se
Postat av: Sofia

Jaa, visst är det dumt. Tänk vilka mysiga tillfällen dessa människor missar också...

2012-02-03 @ 19:52:53
URL: http://milinova.blogg.se/
Postat av: Emma

Håller med! Bra skrivet!
Är så trött på alla som tror på den gamla dominans modellen. Och dom som påstår att vargar är så tuffa och hårda med varandra. Det är ju inte ens sant. I vargflockar som lever i fångenskap finns det ofta en rangordning men det syns väldigt sällan i naturliga d.v.s fria vargflockar. Skillnaden är ju att vargarna i det vilda inte tvingats ihop såsom vargarna på t.e.x kolmården har. I den vilda vargflocken finns ingen alfa eller omega.

Sen tror jag inte heller på rang mellan hund och människor. Vi är olika raser och vi konkurrerar knappast om samma resurser. Det är ju när resurserna är dåliga och konkursen hög som rang uppstår. De flesta tamhundar behöver ju inte konkurrerar om föda, sovplats osv.

2012-02-04 @ 16:13:44
URL: http://emma.stjernstedt.net/blogg
Postat av: Emma

Sv: Jag har också fått höra det argumentet av väldigt många CM-fans! Vet inte hur många ggr jag motargumenterat och hänvisat till massa olika etologiska studier men dom vill ändå inte tro för CM-säger ju att allt hundar gör är ju typ för att ta över "ledarskapet" och klättra på rangskalan.

Förstår inte vad CM ska vara i Nordiska länder att göra ö.t.h, jag vet iofs inte hur det är i finland men i Sverige tycker jag att vi har kommit sååå mycket längre än hans förlegade synsätt och metoder :(

2012-02-04 @ 17:10:38
URL: http://emma.stjernstedt.net/blogg
Postat av: Emilie & Tess

Urmysiga bilder! Hundar behöver närhet och beröring precis som vi, hela snacket om rangskalan och CM teorierna har inga egentliga grunder på fritt levande djur som inte har begränsade resurser. Håller verkligen med dig!

2012-02-05 @ 12:35:15
URL: http://tessilur.wordpress.com
Postat av: Emilie & Tess

Sv: Nej eller det finns ingen riktig dominans, såsom CM uttrycker dominans, bland vargarna. De har mer vänskapliga band och de har valet att kunna lämna flocken. Det är just det man ska stärka som hundägare, det vänskapliga bandet, inte trycka ner den så att den blir tvingad att visa ett konstlat beteende som den kanske naturligt skulle visa mot någon som den genuint tycker om!

2012-02-05 @ 13:59:46
URL: http://tessilur.wordpress.com
Postat av: Busan

Hej Teddy kennelkompis!
Närkontakt är väldigt viktigt för mig. Ligger jag inte i soffan bredvid mitt husfolk så ligger jag på golvet och gärna med mitt huvud på husses eller mattes fot. På natten ligger jag gärna i sängen, blir det för varmt hoppar jag ner en stund. Jag har två egna sovplatser som jag oxå ibland väljer men helst vill jag ligga så att jag har kontakt med min husse eller matte. Härhemma struntar vi i vad alla "experter" säger. Hos oss funkar det bra som det är och matte och husse tycker oxå att det är mysigt med närkontakt!

2012-02-07 @ 09:26:38
Postat av: Mathilda

Klart det är viktigt med närkontakt! Dem där dagliga mysstunderna skulle jag inte klara mig utan :)

Men mina får inte vara i soffan, sängen eller andra möbler utan mitt godkännande. Men det är av helt andra orsaker, nämligen det att jag inte vill ha en sandig och blöt hund i sängen ;)

2012-02-07 @ 12:52:15
URL: http://mathildashundar.blogg.se/
Postat av: Hilda

Hundar kan få närkontakt utan att behöva hoppa upp i sängen/soffan.

På promenader fastnar det sand, lera, barr etc i pälsen. Jag vill inte ha detta i sängen. Soffan vill jag inte heller ska se ut som om den stått i skogen i flera veckor.

När Hasse är någorlunda ren, får han absolut hoppa upp i soffan och kela om han vill, men i övrigt är det möbelförbud. Tänk, jag tycker inte att vi gör annat än kelar inomhus ändå :-)

2012-02-10 @ 18:13:41
URL: http://hildaskrypin.blogg.se/
Postat av: Hilda

Sv: Men spelar det någon roll vad anledningen till att hunden inte får vara i soffan/sängen är?

Oavsett om det är pga hygieniska skäl, eller pga "dominans", så är ju summan densamma: Hunden får inte vara i möblerna. Det i sig betyder inte att den inte får någon närkontakt av husse/matte.

2012-02-15 @ 10:41:47
URL: http://hildaskrypin.blogg.se/
Postat av:

Sv: Nej, där kan jag inte hålla med dig alls. Du drar väldigt många över en och samma kam med den kommentaren.
"...de som tror på sådant trams låter heller inte hunden få närkontakt för att den då tror sig ligga högre på den påhittade rangskalan"

Jag känner flera stycken som tror på både rang och dominans. Deras hundar får absolut närkontakt, men inte just i soffan t.ex. Sen håller jag visserligen inte med dom i deras syn på hur hundar fungerar, men hundarna är glada, älskade familjemedlemmar ändå.

2012-02-16 @ 18:27:10
Postat av: Elin

Håller med dig! Och hur gulliga bilder som helst! :)

2012-02-22 @ 19:39:10
URL: http://elinselin.se/wordpress

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback